lördag 6 mars 2010

Provlapp


Jag är en otålig stickare. När jag påbörjar ett nytt projekt vill jag komma igång snabbt och se resultat fort. Det gör att jag gillar små stickprojekt som man kan färdigställa på några kvällar. Mer långvariga projekt har en förmåga att hamna i stickkorgen efter någon vecka och bli liggandes.

Min otålighet gör också att jag aldrig har tagit mig an det här med provlapp. I alla stickböcker påpekas det hur viktigt det är, innan men påbörjar sitt projekt, att sticka en provlapp, för att få till den rätta stickfastheten. Jag kan förstå att det finns en poäng med det men det är ju så fasligt tråkigt att sticka en 10x10 cm lapp som inte leder fram till själva resultatet. Jag har därför rationaliserat bort detta steg, vilket också förklarar varför många av mina projekt är lite sneda och vinda.

Nu har jag dock gett mig på en babyfilt med ett lite invecklat spetsmönster som jag var tvungen att öva lite på. Därmed har jag också gjort min första provlapp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar