lördag 24 april 2010

Ett gott resultat föregås väl av god planering?



Min syster sa en gång att hennes favoritsäsong i trädgården är vintern då hon kan sitta inne med trädgårdsböcker och tidningar och planera för sommarens odling. Jag börjar inse att det är lite samma med mig. Min kolonilott är som bäst när den befinner sig på planeringsstadiet. Då är allt så enkelt och inspirerande och jag kan se framför mig hur allt kommer att växa så det knakar utan någon egentlig ansträngning från min sida.

Årets planering ser hittills ut som följer:
sättpotatis - har köpt en sort som ska trivas bra i lerjord, Princess
Klematis - två stycken till spaljén som jag byggde förra året.
Persilja -  planerar för en persiljehäck kring någon av odlingsbäddarna
Solrosor -  (en lägre buskig sort) som ska få utgöra en avskärmning längst bak i landet.  
Luktärter -  som får samsas med Klematisen 
Astrar och Ringblommor att fylla ut landet med.
Hallonbuskar - hösthallon.
Krusbärsbuske - helst en på stam.
Rabarber - ett måste i en kolonilott.
Squash- ska vara lättodlat har jag hört och ska få fylla pallkragarna som jag annars inte har så mycket idéer för.
Perenner - lite olika sorter till min runda odlingsbädd.

Ska satsa på täckbark i år också. Dels till gångarna och lite runt plantorna för att kunna föra en mer jämn kamp mot ogräset.

2 kommentarer:

  1. Ett tips angående potatisen:
    Om du hittar en potatissort som du trivs med så kan du med fördel spara några potatisar mörkt och svalt till nästa år och plantera ut dem då. Själv förvarar jag mina potatisar i en aski i kylskåpet. Det är inte så många, men det brukar räcka till fem-sex plantor. Inte så dumt faktiskt!

    SvaraRadera
  2. Tack för bra tips! Det ska jag pröva till nästa år om Princess visar sig vara en bra sort. Fem-sex plantor är ungefär vad jag har plats till i lotten.

    SvaraRadera