måndag 5 april 2010

Vad var det som hände?


Allt började ju så bra. Den rätstickade kanten blev perfekt. Rutmönstret, 2 räta, 2 aviga, blev snyggt och jämnt. Jag lyckades till och med få till stickfastheten. Självförtroendet var på topp!

Men så plötsligt.... Det var dags att börja göra ökningar för ärmarna. Det lät enkelt när jag läste mönstret. Öka 2 m i början av varje varv 2 ggr och öka därefter med 4 m.

I praktiken visade det sig vara helt obegripligt. Jag har bara gjort ökningar med 1 m tidigare och då i ren rätstickning. Här skulle jag nu få till ökning av flera maskor i början av varvet mitt i ett rutmönster. Frågetecknen hopade sig. Ska det vara en enkel ökning eller vriden? Går det att göra ökning som avig maska eller måste det vara på räta? Ska ökningsmaskorna läggas som varannan maska i början av varvet? Jag provar några olika varianter men ingen blev riktigt bra. Efter att ha kliat mig i huvudet i en timme så gick jag och la mig i hopp om att svaren skulle komma till mig under natten. Det gjorde de inte...

Om det är någon där ute som sitter på lösningen så är jag i desperat behov av hjälp!

4 kommentarer:

  1. oj vad knepigt... jag skulle gissa på en ökning av två maskor direkt på första varvet, dvs det första du gör på varje varv är att lägga upp två maskor, bara genom en vanlig ögla. Sedan borde det inte spela roll att det är rutmönster förrän du stickar "första varvet" över de nya maskorna...eftersom uppläggningen ligger i kanten o den sys ihop (?)....hoppas det löser sig! En annan fråga är om du ska lägga upp två maskor direkt eller innanför en maska? I det senare fallet blir kantlinjen finare. Nu förvirrade jag dig ännu mer, sorry:)

    SvaraRadera
  2. Inte då, jag är i ett läge där jag bara kan bli mindre förvirrad.

    Jättebra tips! Det låter ju logiskt att det är så ökningarna ska göras, så slipper jag blanda in rutmönstret. Med vanliga öglor antar jag att du menar löpöglor? Ska testa detta bums. Stort tack!

    Den enda utväg jag kan komma på annars är att göra ökningarna på vartannat varv (som stickas med rätstickning) istället för på varje varv och istället öka fler maskor åt gången.

    SvaraRadera
  3. Stort tack för hjälpen Emmalo! Följde ditt råd och det fungerade alldeles utmärkt. Jag la upp maskorna direkt som öglor. Kanten blir säkert inte jättefin men det syns nog inte så mycket när jag syr ihop koftan.

    Eftersom jag ändå fick repa upp och börja om så struntade jag i rutmönstret också. Det stökade mest till det hela så nu blir det slätstickning :).

    SvaraRadera
  4. Vad kul! Man kan bli galen när man fastnar... Kanterna ser ofta för hemska ut men det blir bra när det sys ihop:) Spännande med en kofta!

    SvaraRadera