tisdag 27 april 2010

Min nya bibel


Jag har fått tag på den enda trädgårdsbok som jag kommer att behöva, ett bra tag framöver. Den är nyutkommen och jag har spanat på den ett tag innan jag slog till i går. Jag har bara hunnit läsa valda delar men är redan helt frälst. Den är fullspäckad av bra tips för en odlingsnovis.

Jag har hittills lärt mig att soligt läge innebär sex timmar sol om dagen på sommaren. Jag trodde att det behövdes mycket mer för soltörstande växter. Jag har också lärt mig att rabarber trivs bäst i halvskugga och inte i sol som jag trodde. Jag får därför tänka om var jag ska ha min rabarberplanta. Jag får tänka om gällande täckbarken också. Den får bli underlag i gångarna i landet. Mellan växterna ska jag istället ha barkmull eftersom täckbark förbrukar näringen i jorden när den bryts ner. Se där! Låter jag inte redan som ett riktigt odlingsproffs :).


Jag har också fått klart för mig att det är lagom tid att så  frön ute när körsbärsträden blommar. Ett mycket bra riktmärke för mig eftersom vi har körsbärsträd precis utanför köksfönstret. Nu är det bara att börja hålla utkik efter blommor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar